Psikolojik Danışma ve Rehberlik programının temel amacı alanda çalışan psikolojik danışmanların mesleki bilgi ve becerilerini artırmaktır. Bu amaçla programdaki öğrencilere psikolojik danışma ve rehberlik alanına ilişkin teorik ve uygulama dersleri verilmektedir. Ayrıca öğrencilerin bilimsel araştırma yaparak yeni bilgilere erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneğini kazanmalarını sağlamak da programın amaçları arasındadır. Öğrenciye psikolojik danışma alanında derin bilgi kazandırmak ve mevcut bilginin uygulamada nasıl kullanılacağını göstermek programın hedefleri arasındadır.
Böylelikle alanda hizmet veren psikolojik danışmanların alana ilişkin güncel araştırmaları takip edebilmeleri, kendilerini geliştirmeleri sağlanmaktadır. Programın bir diğer amacı da son yıllarda hızla atan psikolojik danışman ve öğretim elemanı ihtiyacını karşılamaktır. Ayrıca program bünyesinde araştırmacıların yapacakları araştırmalarla hem bölgeye hem de ülkeye katkıda bulunulacaktır.
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Ana Bilim Dalı Başkanı: Doç.Dr. Ali ÇEKİÇ
Ana Bilim Dalı Sekreteri: Murat BOZKURT
Bilgi ve Diğer Sorularınız İçin Tel: 0 342 360 12 00 / Dahili: 2771
E-posta:
Rehberlik Psikolojik Danışmanlık Tezsiz Yüksek Lisans Programında yer alan dersler ve kredileri aşağıda gösterilmiştir.
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK TEZSİZ YÜKSEK LİSANS DERS KATALOĞU
Ders adı Kredi AKTS
Seçmeli Ders 3 8
Seçmeli Ders 3 8
Seçmeli Ders 3 8
Seçmeli Ders 3 8
Seçmeli Ders 3 8
Seçmeli Ders 3 8
Seçmeli Ders 3 8
Seçmeli Ders 3 8
Seçmeli Ders 3 8
Seçmeli Ders 3 8
EB505 Grup Sürecinde Psikolojik Danışma 3 8
EB562 Kısa Süreli Çözüm Odaklı Yaklaşım 3 8
EB500 Araştırma Yöntemleri ve Bilimsel Etik 3 6
EB503 Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri 3 8
EB506 Aile Danışmanlığı 3 8
EB510 Çağdaş Psikolojik Danışma Kuramları 3 8
EB515 Çocuk ve Ergenlerde Davranışsal Sorunlar ve Başa Çıkma 3 8
EB516 Rehberlik ve Psikolojik Danışmada Alan Çalışması 3 8
EB517 Temel Psikolojik Danışma Becerileri 3 8
EB518 Krize Müdahale 3 8
EB519 Grup Rehberliği 3 8
EB535 Bireyi Tanıma Teknikleri 3 8
EB751 Dönem Projesi 0 0
RPD522 Pozitif Psikoloji 3 8
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK TEZSİZ YÜKSEK LİSANS DERS İÇERİKLERİ
- EB503 Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri
Psikolojik danışma ilkeleri, psikolojik danışma süreci ve evreleri, temel psikolojik danışma beceri ve teknikleri.
- EB505 Grup Sürecinde Psikolojik Danışma
Bireylere süpervizyon altında lider ya da yardımcı lider olarak bir grubu yönetebilme becerisinin kazandırılması
-
EB506 Aile Danışmanlığı
Aile arasındaki etkileşim, aile yaşam örüntüsü, boşanma, yaşam olaylarının aile üzerindeki etkisi ve aile ile görüşme teknikleri.
- EB510 Çağdaş Psikolojik Danışma Kuramları
Çağdaş psikolojik danışma kuram ve yaklaşımları, bu kuram ve yaklaşımların temelini oluşturan kavramlar, ilke ve teknikler.
- EB515 Çocuk ve Ergenlerde Davranışsal Sorunlar ve Başa Çıkma
Çocukluk dönemi sorunları, çocuklarla bireysel psikolojik danışma ve grupla psikolojik danışma becerileri.
- EB516 Rehberlik ve Psikolojik Danışmada Alan Çalışması
Okul öncesi, ilk ve orta öğretim okullarındaki eğitsel, mesleki, kişisel rehberlik etkinliklerinin incelenmesi, test ve test dışı tekniklerin uygulanması ve yorumlanması, çeşitli konularda grup rehberliği programlarının geliştirilerek uygulanması.
- EB517 Temel Psikolojik Danışma Becerileri
Psikolojik danışma ilkeleri, psikolojik danışma süreci ve evreleri, temel psikolojik danışma beceri ve teknikleri, bu temel beceri ve tekniklerin örnek uygulamaları.
- EB518 Krize Müdahale
Krizi ele alma beceri ve teknikleri. Eğitim ortamlarında kriz planı ve yönetimi. Özel kriz durumları ve destekleyicilerin korunması.
- EB519 Grup Rehberliği
Grup süreci ile bir gruba bilgi ve becerilerin kazandırılması için gereken teknik ve beceriler, grup rehberliği programlarının incelenmesi ve bir grup rehberliği programı geliştirme ve uygulama.
- EB535 Bireyi Tanıma Teknikleri
Psikolojik testlere ilişkin temel kavram ve ilkeler, bireysel ve grup zeka testleri, başarı, yetenek ve kişilik testleri, ilgi envanterleri, bazı test ve envanterlerin uygulanması ve değerlendirilmesi. Görüşme, anket, bilgi toplama fişleri, işaretleme listeleri, zaman cetveli, otobiyografi gibi test dışı kendini anlatma teknikleri ile gözlem, derecelendirme ölçeği, sosyometri, kim bu gibi gözlemsel teknikler ve vak’a incelemesi, vak’a kaydı gibi durumsal testlerin geliştirilmesi, uygulanması, geçerlilik ve güvenirlikleri çalışmalarının yapılması.
- EB751-799 Dönem Projesi
Bir öğretim üyesi danışmanlığında sürdürülen bir dönemlik proje çalışması. Proje konusu öğrenci ve danışman tarafından saptanır. Dönem sonunda projeye ilişkin yazılı bir rapor sunulur.
- RPD522 Pozitif Psikoloji
Pozitif psikolojiye giriş, iyi oluş, güçlü yönler, yaşam anlamı, iyimserlik ve umut, psikolojik sağlamlık ve travma sonrası büyüme, öz-anlayış, affetme, şükran, akış, insan doğasına bakış, terapötik amaçlar ve terapötik ilişki, terapötik süreç, pozitif psikoloji müdahaleleri, pozitif eğitim, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde pozitif psikoloji, pozitif psikolojiyi değerlendirme.
- EB500 Araştırma Yöntemleri
Bilimsel araştırmalarda yöntem bilim, temel kavramlar ve paradigmalar (pozitivist-post modern), bilimsel araştırma probleminin fark edilmesi ve tanımlanması, nicel ve nitel araştırma türleri; ver toplama yöntem ve teknikleri, ölçek türleri ve ölçek geliştirme yaklaşımları, geçerlik ve güvenirlik sağlama, evren ve örneklem belirleme; veri çeşitleme ve çözümleme teknikleri, işlenmiş verilerin yorumu tartışılması ve yargı çıkarma, bilimsel araştırma öneri ve raporlarının hazırlanması; bilim etiği, kaynak kullanma ve kaynak gösterme; I. ve II. Derece kaynakların gösterilmesi.