Eğitim Yönetimi Tezsiz Yüksek Lisans Programının amacı; eğitim ve öğretim kurumları için akademik donanıma ve bilimsel bakış açısına sahip okul yöneticisi, eğitim denetmeni ve öğretim elemanı yetiştirmek, eğitim kurumlarında çalışan personelin mesleki yeterliliklerini sağlamak ve geliştirmek, geliştirilen projelerle uygulamada karşılaşılan sorunlara çözümler üretmek ve alanyazına bilimsel ve özgün araştırmalarla katkıda bulunarak kuramsal bilginin gelişmesini sağlamaktır.
Eğitim Yönetimi Ana Bilim Dalı Başkanı: Prof. Dr. Sevilay ŞAHİN
Ana Bilim Dalı Sekreteri: Elif BİÇER ÇİÇEK
Bilgi ve Diğer Sorularınız İçin Tel: 0 342 360 12 00 / Dahili: 2771
E-posta: ebicer@gantep.edu.tr
Eğitim bilimleri Bölümü çatısı altında yer alan Eğitim Yönetimi Tezisz Yüksek Lisans Programında yer alan dersler ve içerikleri aşağıda verilmiştir.
EĞİTİM YÖNETİMİ (II. ÖĞRETİM) TEZSİZ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI KATALOĞU
KOD |
DERS |
KREDİ |
AKTS |
EB500 |
Araştırma Yöntemleri ve Bilimsel Etik |
(3-0)3 |
6 |
EY501 |
Nitel Araştırma Teknikleri |
(3-0)3 |
8 |
EY502 |
Okul Geliştirme |
(3-0)3 |
8 |
EY503 |
Eğitim Ekonomisi ve Planlaması |
(3-0)3 |
8 |
EY504 |
Eğitimde Değişim Yönetimi |
(3-0)3 |
8 |
EY505 |
Eğitimde Yönetim Bilgi Sistemleri |
(3-0)3 |
8 |
EY506 |
Etkili Okul Yöneticiliği |
(3-0)3 |
8 |
EY507 |
Eğitimde Stratejik Yönetim ve Planlama |
(3-0)3 |
8 |
EY508 |
Eğitsel Sinirbilime Giriş |
(3-0)3 |
8 |
EY509 |
Akademik Rapor Hazırlama ve Yazım Kuralları |
(3-0)3 |
8 |
EY510 |
Eğitimde Performans Yönetimi |
(3-0)3 |
8 |
EY512 |
Örgütsel Davranış |
(3-0)3 |
8 |
EY513 |
Eğitim Denetimi |
(3-0)3 |
8 |
EY514 |
Eğitim Örgütlerinde Yönetim Sorunları |
(3-0)3 |
8 |
EY515 |
Örgütlerde İletişim |
(3-0)3 |
8 |
EY516 |
Eğitimde Liderlik |
(3-0)3 |
8 |
EY517 |
Türk Eğitim Sisteminde Güncel Sorunlar |
(3-0)3 |
8 |
EY518 |
Örgüt ve Yönetim Kuramları |
(3-0)3 |
8 |
EY519 |
Eğitim Yönetimi |
(3-0)3 |
8 |
EY520 |
Avrupa Birliği Ülkelerinde Yükseköğretim |
(3-0)3 |
8 |
EY521 |
Eğitim Politikaları |
(3-0)3 |
8 |
EY522 |
Yükseköğretimin Yönetimi |
(3-0)3 |
8 |
EY524 |
Öğretmen Yetiştirme Politikaları |
(3-0)3 |
8 |
EY525 |
Eğitimde Teknoloji Liderliği |
(3-0)3 |
8 |
EY526 |
Eğitimde Temel Okumalar |
(3-0)3 |
8 |
EY527 |
Eğitimde 21. Yüzyıl Becerileri |
(3-0)3 |
8 |
EY531 |
Küresel Beceriler ve Sürdürülebilirlik |
(3-0)3 | 8 |
EY751 |
Dönem Projesi |
Kredisiz |
6 |
DERS İÇERİKLERİ
- EB500 Araştırma Yöntemleri ve Bilimsel Etik
Bilimsel araştırmalarda yöntem bilim, temel kavramlar ve paradigmalar (pozitivist-post modern), bilimsel araştırma probleminin fark edilmesi ve tanımlanması, nicel ve nitel araştırma türleri; ver toplama yöntem ve teknikleri, ölçek türleri ve ölçek geliştirme yaklaşımları, geçerlik ve güvenirlik sağlama, evren ve örneklem belirleme; veri çeşitleme ve çözümleme teknikleri, işlenmiş verilerin yorumu tartışılması ve yargı çıkarma, bilimsel araştırma öneri ve raporlarının hazırlanması; bilim etiği, kaynak kullanma ve kaynak gösterme; I. ve II. Derece kaynakların gösterilmesi.
- EYTPE501 Nitel Araştırma Teknikleri
Gözlem, vaka analizi, içerik analizi gibi nitel araştırmanın yöntem ve teknikler, bilgilerin toplanması, kodlanması ve rapor yazma süreci.
- EYTPE502 Okul Geliştirme
Ulusal ve uluslararası okul geliştirme yaklaşımları hakkında bilgi, anlayış ve beceri geliştirme. Etkili okul ve kuramsal temelleri. Okul geliştirme, kendini yöneten okul ve okula dayalı yönetim. Kalite okulu ve kendini yenileyen okul. Okulda etkililiğin ölçülmesi ve etkili okul araştırma modelleri. Etkili okul oluşumunda yöneticilerin, öğretmenlerin, öğrencilerin, velilerin ve okul kültürünün rolü. Etkili okulun örgütlenmesi ve yönetimi.
- EYTPE503 Eğitim Ekonomisi ve Planlaması
Eğitim ekonomisi, insan sermayesi kuramı, eğitimin dışsallıkları, eğitimin ekonomik büyümeye katkısı, eğitim ve ekonomik büyüme, insan kaynaklarını geliştirme sorunları ve politikaları, eğitimin finansmanı, eğitim planlaması, eğitim planlamasının ilkeleri, planlamanın hukuksal dayanakları, eğitim planlaması teknikleri, eğitim planlama modelleri, eğitim sisteminin insan gücü planlaması, eğitim planlamasında yeni yaklaşımlar.
- EYTPE504 Eğitimde Değişim Yönetimi
Değişim ile ilgili kavramları ve temel ilkeler, değişime etki eden iç ve dış etkenler, değişim süreçleri, değişim yönetimi.
- EYTPE505 Eğitimde Yönetim Bilgi Sistemleri
Toplumsal değişim ve bilgi toplumuna geçiş. Bilgi toplumunda eğitim ve eğitim yönetimi. Bilgi yönetimi kavramı, bilgi türleri, bilgi yönetimi süreçleri, stratejileri ve eğitimde bilgi yönetimi. Eğitim yönetiminde bilginin kullanımı ve eğitimde bilgi yönetimi. Yönetim Bilgi Sistemleri (YBS), YBS’lerine genel bakış, türleri ve fonksiyonları. Eğitimde yönetsel faaliyetlerin gerçekleşmesinde YBS’lerin rolü. Yönetim fonksiyonları bağlamında YBS’lerin analizi. Dünyada ve Türkiye’deki (e-okul, Ilsis, MEYTPEbis) YBS’lerin incelenmesi.
- EYTPE506 Etkili Okul Yöneticiliği
Okul müdürünün etkililiği, etkili yönetici stratejileri, insan kaynakları ve okul yöneticiliği, okul yöneticiliği ve etik, demokrasi ve insan hakları, eğitim hakki ve görevi, eğitimde fırsat ve olanak eşitliği, eğitsel öncelikler, aile ve çevre açısından okul yöneticiliği, okul liderliği ve okul yöneticiliği, öğretmen lideri olarak okul yöneticiliği veli ve öğrenci lideri olarak okul yöneticiliği.
- EYTPE507 Eğitimde Stratejik Yönetim ve Planlama
Stratejik yönetim kavramı ve stratejik yönetimin amacı, özellikleri. Eğitim örgütlerinde stratejik yönetimin önemi ve uygulanabilirliği. Stratejik yönetimin süreçleri. Stratejik liderlik kavramı. Okul/kurumlar için stratejik planlama sürecinin önemi. Eğitim örgütlerinde stratejik planlamanın uygulanabilirliği. Stratejik planlama süreci (Durum analizi: SWOT analizi, PEST analizi). Stratejik planlama süreci (Geleceğe yönelim, misyon, vizyon amaç, hedef ve stratejilerin belirlenmesi). Stratejik planlama süreci (İzleme, değerlendirme ve raporlandırma). Stratejik planların hazırlanması
- EYTPE508 Eğitsel Sinirbilime Giriş
Eğitsel Sinirbilimin akademik kökenleri ve tarihsel gelişimi. Eğitimcilerin sinirbilimin, eğitim bilimleri alanındaki rolüne ilişkin görüşleri ve genel yaklaşımları. Eğitsel sinirbilimde temel kavramlar ve tanımlar/mitler. Sinirbilim araştırmalarının eğitim bilimlerine katkı yapma yolları ve iki alan arasındaki bağlantılar. Bilişsel sinirbilimin sosyal, yasal ve etik boyutları: sosyal davranışın sinirbilim temelleri. Yönetsel ve liderlik yeterliliklerinin sinirbilim kökenleri; yönetimde fark yaratan sosyal, duygusal ve ruhsal boyutlar. Yöneticinin/liderin örgütsel iklime etki eden bilişsel ve duygusal örüntüleri ve bunların sinirbilim arka planı: insan-merkezli beyin-odaklı yönetim çevrelerinin oluşturulmasında temel parametreler.
- EYTPE509 Akademik Rapor Hazırlama ve Yazım Kuralları
Bilimsel yazıların düzenlenmesi. Makale türleri; deneysel çalışma raporları, tarama, kuramsal ve yöntemsel makaleler. Bilimsel bir makalenin sahip olması gereken özellikler. Betimsel ve eleştirel ödevler. Eleştirel düşünme kavramı ve araçları. Eleştirel ve yansıtıcı yazma yöntemleri. Bilimsel bir yazının (makale, tez…) bölümleri. Genel yazım kuralları (başlık ve kapak düzeni, sayfa ayarları, satir aralıkları, sayfa numaraları, boşluklar, hizalama, noktalama, tablolar ve şekiller, aktarmalar, kaynak gösterme). Kaynaklar listesinin hazırlanması.
- EYTPE510 Eğitimde Performans Yönetimi
Performans yönetiminin tanımı ve tarihsel gelişimi. Performans yönetim sistemlerinin kullanılmak amaçları. Performans yönetiminin planlama, değerlendirme, geribildirim ve iyileştirme aşamaları. Performans yönetiminin Türkiye’deki yasal altyapısı. Eğitim alanında performans yönetimi uygulamaları. Çağdaş performans yönetimi yaklaşımlarının eğitim alanına uyarlanması. Türk eğitim sisteminde performans yönetimi ve Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yapılan performans yönetimi çalışmaları. Eğitimde performans yönetimi aşamalarında karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri.
- EYTPE512 Örgütsel Davranış
Örgütlerin insan öğesi. İnsan doğası ve güdülenmenin örgüt açısından incelenmesi. Liderlik ve katılım. Örgütlerde gruplar arası problemler. Dinamik ve gelişen sistemler olarak örgütlerin incelenmesi
- EYTPE513 Eğitim Denetimi
Denetimin tanımı ve kapsamı; tarihsel gelişimi. Denetim türleri ve ilkeleri. Denetçinin yeterlikleri. Eğitim denetiminde kullanılan kriterler. Kurumsal ve ders denetimi; klinik denetim. Rehberlik, mesleki yardım ve değerlendirme. Soruşturma yürütme ve sonuçlandırma.
- EYTPE514 Eğitim Örgütlerinde Yönetim Sorunları
Eğitim örgütlerinin diğer kurum ve kuruluşlarla iletişim ve etkileşiminde karşılaşılan sorunlar. Karar verme, planlama, örgütleme, eşgüdümleme, iletişim ve denetim süreçlerinde ortaya çıkan sorunlar ve çözümler. Okullarda iş gören, öğrenci ve eğitim-öğretim hizmetlerine ilişkin yönetsel sorunlar. Okul işletmesi, okul-toplum ilişkisi ve eğitimin kalitesine ilişkin yönetsel sorunlar ve çözümler.
- EYTPE515 Örgütlerde İletişim
Örgütlerdeki iletişim süreci ve öğeleri. İletişim modelleri; yatay, dikey iletişim ve örgütsel değişim; etkili iletişimi engelleyen etmenler.
- EYTPE516 Eğitimde Liderlik
Liderlik tanımları. Liderlik kuramları; özellik ve davranışsal liderlik kuramları. Liderlik biçemleri. Yönetici ve lider karşılaştırması. Eğitim örgütlerinde liderlik yaklaşımları; vizyoner, politik, etik, transformasyonel liderliğin etkileri ve uygulamaları. Yeni liderlik yaklaşımları; liderlik ve yönetim süreçleri, liderlik ve değişim, liderlik ve öğrenen örgütler. Okul yönetiminde liderlik; okul liderliğinin kendine özgü yönleri ve okul yöneticilerinin liderlik davranışları.
- EYTPE517 Türk Eğitim Sisteminde Güncel Sorunlar
Mikro ve makro düzeyde eğitim sistemindeki yapısal ve örgütsel sorunlar; öğretmen yetiştirme sorunları; ilköğretim, ortaöğretim ve yükseköğretimdeki sorunlar; eğitimin farklı basamaklarına geçiş; eğitim ve sanayi işbirliği; ekonomik, politik, yasal ve felsefi sorunlar.
- EYTPE518 Örgüt ve Yönetim Kuramları
Yönetim düşüncesine bilimsel yaklaşımlar: Klasik yönetim düşüncesi, bilimsel yönetim teorisi, yönetim süreci yaklaşımı, bürokratik yönetim ve ilkeleri. Neo-klasik yönetim düşüncesi: neoklasik yönetim düşüncesinin kaynakları, neo-klasik düşünürler ve görüşleri. Modern yönetim düşüncesi: sistem ve durumsallık yaklaşımları. Çağdaş yönetim düşüncesi ve uygulamaları: Z teorisi, değişim mühendisliği, öğrenen örgütler, toplam kalite yönetimi ve kıyaslama (benchmarking).
- EYTPE519 Eğitim Yönetimi
Toplumsal bir sistem olarak okullara örgütsel bir yaklaşım, okullar ve çevreleri, okul örgütlerinde güdülenme, liderlik, karar verme ve iletişimin yanı sıra okulların bürokratik ve profesyonel boyutları.
- EYTPE520 Avrupa Birliği Ülkelerinde Yükseköğretim
Dünyada ve Avrupa ülkelerinde yükseköğretimin tarihsel gelişimi. Avrupa Birliği ülkelerinde ve Türkiye’de, amaç, örgütlenme, yönetim, finansman, öğrenci kabulü, öğretim programları ve benzer konular bakımından yükseköğretim sistemlerinin incelenmesi ve karşılaştırılması.
- EYTPE521 Eğitim Politikaları
Eğitim ve politika arasındaki ilişki. Eğitim konularına göre değişen politikalar ve politik uygulamalar. Eğitim araştırmalarının bir parçası olarak politika çalışmaları. Eğitim politikası oluşturma süreci. Eğitim politikası oluşturulmasında rol sahipleri. Eğitim politikası oluşturmada kullanılan araçlar ve stratejiler. Eğitim politikası oluşturma sürecinde değişen güç dinamikleri. Eğitim kademelerinde politika bütünlüğü oluşturma. Eğitim politikalarının uygulanma süreci. Eğitim politikalarının değerlendirilmesi. Politikaların kabul görme kriterleri. Eğitim politikalarının değerlendirilmesinde eğitim araştırmalarının kullanımı. Eğitim politikalarında hesap verebilirlik
- EYTPE522 Yükseköğretimin Yönetimi
Akademik bir alan olarak yükseköğretim yönetimi, yükseköğretimi ve üniversiteyi farklılaştıran kritik öge: akademik strateji, yükseköğretimde öğrenciler, yükseköğretimde öğretim elemanları, yükseköğretimin finansmanı, yükseköğretim kurumlarında bütçe ve sorumluluk merkezli yönetim, yükseköğretim kurumlarında hesap verebilirlik, yükseköğretimde vakıf ve özel üniversiteler, dünya üniversite sıralama sistemleri.
- EYTPE524 Öğretmen Yetiştirme Politikaları
Öğretmen yetiştirme, öğretmenlerin mesleki gelişiminin sağlanması, öğretmen eğitiminde hizmet içi eğitim politikalarının değerlendirilmesi, Cumhuriyet öncesi ve sonrası öğretmen yetiştirme, atama ve geliştirme politikaları, öğretmenlerin kariyer basamakları, Türkiye’de öğretmenlik mesleğinin profesyonelleşme süreci, çağdaş öğretmen yetiştirme yaklaşımları (mentörlük, koçluk, göreve başlatma programları…), öğretmen niteliğini geliştirme aracılığıyla okul geliştirmeye yönelik uygulamalar, aday öğretmenlerin yetiştirilmesine yönelik çalışmaların değerlendirilmesi.
- Küresel Beceriler ve Sürdürülebilirlik
Küresel beceri ve eğitimin amaçları, kalkınma ve yoksulluk, küresel okul ilişkileri, küresel vatandaşlık eğitimi, küreselleşme, eğitim ve beceriler, küresel beceriler için kavramsal çerçeve, küresel meslekler için küresel beceriler, küresel öğretmen, sürdürülebilirlik için küresel beceriler, sosyal değişim için küresel beceriler.
- EB751 Dönem Projesi
Bir öğretim üyesi danışmanlığında sürdürülen bir dönemlik proje çalışması. Proje konusu öğrenci ve danışman tarafından saptanır. Dönem sonunda projeye ilişkin yazılı bir rapor sunulur.