Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Psikolojik Danışma ve Rehberlik programının temel amacı alanda çalışan psikolojik danışmanların mesleki bilgi ve becerilerini artırmaktır. Bu amaçla programdaki öğrencilere psikolojik danışma ve rehberlik alanına ilişkin teorik ve uygulama dersleri verilmektedir. Ayrıca öğrencilerin bilimsel araştırma yaparak yeni bilgilere erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneğini kazanmalarını sağlamak da programın amaçları arasındadır. Öğrenciye psikolojik danışma alanında derin bilgi kazandırmak ve mevcut bilginin uygulamada nasıl kullanılacağını göstermek programın hedefleri arasındadır.
Böylelikle alanda hizmet veren psikolojik danışmanların alana ilişkin güncel araştırmaları takip edebilmeleri, kendilerini geliştirmeleri sağlanmaktadır. Programın bir diğer amacı da son yıllarda hızla atan psikolojik danışman ve öğretim elemanı ihtiyacını karşılamaktır. Ayrıca program bünyesinde araştırmacıların yapacakları araştırmalarla hem bölgeye hem de ülkeye katkıda bulunulacaktır.
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Ana Bilim Dalı Başkanı: Doç. Dr. Ali ÇEKİÇ
Ana Bilim Dalı Sekreteri: Murat BOZKURT
Bilgi ve Diğer Sorularınız İçin Tel: 0 342 360 12 00 / Dahili: 2771
E-posta:
Rehberlik Psikolojik Danışmanlık Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Programında yer alan dersler ve kredileri aşağıda gösterilmiştir.
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK TEZLİ YÜKSEK LİSANS DERS KATALOĞU
Ders adı Kredi AKTS
Seçmeli Ders 3 8
Seçmeli Ders 3 8
Seçmeli Ders 3 8
Seçmeli Ders 3 8
Seçmeli Ders 3 8
Seçmeli Ders 3 8
Seçmeli Ders 3 8
EB700-750 Seminer 0 0
EB800-851 Uzmanlık Alanı 0 0
EB598 Yüksek Lisans Tezi 0 0
EB500 Araştırma Yöntemleri Ve Bilimsel Etik 3 6
EB503 Psikolojik Danışma İlke Ve Teknikleri 3 8
RPD508 Bilişsel Davranışçı Terapi 3 8
RPD509 Göç Psikolojisi 3 8
EB510 Çağdaş Psikolojik Danışma Kuramları 3 8
EB519 Grup Rehberliği 3 8
EB520 Araştırma Yöntemleri Ve Bilimsel Etik 3 8
EB515 Çocuk Ve Ergenlerde Davranışsal Sorunlar 3 8
EB502 Bireysel Psikolojik Danışma 3 8
EB504 Grup Sürecinde Psikolojik Danışma İlke Ve Teknikleri 3 8
EB505 Grup Sürecinde Psikolojik Danışma 3 8
EB517 Temel Psikolojik Danışma Becerileri 3 8
EB518 Krize Müdahale 3 8
EB561 Araştırma Yöntemleri 3 8
EB549 Bilgisayarda İstatistik Uygulamaları 3 8
EB501 Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetleri 3 8
EB506 Aile Danışmanlığı 3 8
EB507 Kariyer Danışmanlığı 3 8
EB511 Cinsel Sağlık Eğitimi 3 8
EB512 Endüstride Psikolojik Danışma 3 8
EB513 Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Etik 3 8
EB514 Farklı Kültürlerde Psikolojik Danışma 3 8
EB516 Rehberlik ve Psikolojik Danışmada Alan Çalışması 3 8
EB521 Gelişim ve Öğrenme 3 8
EB533 İnsan İlişkileri ve İletişim 3 8
EB534 Yaşam Dönemleri ve Uyum Problemleri 3 8
EB535 Bireyi Tanıma Teknikleri 3 8
EB536 Rehberlik ve Psikolojik Danışma 3 8
RPD522 Pozitif Psikoloji 3 8
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK TEZLİ YÜKSEK LİSANS DERS İÇERİKLERİ
- EB501 Okullarda Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri
Okullarda rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin örgütlenmesi, ilk öğretim ve orta öğretimde rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri, gelişimsel rehberlik modeli, psikolojik danışma programları.
-
EB502 Bireysel Psikolojik Danışma
Bireylere süpervizyon altında psikolojik danışma yapabilme becerisinin kazandırılması
- EB503 Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri
Psikolojik danışma ilkeleri, psikolojik danışma süreci ve evreleri, temel psikolojik danışma beceri ve teknikleri.
- EB504 Grupla Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri
Grupla psikolojik danışmanın temel kavramları, grup süreci, grup sürecini etkileyen faktörler ve grupla psikolojik danışma türleri.
- EB505 Grup Sürecinde Psikolojik Danışma
Bireylere süpervizyon altında lider ya da yardımcı lider olarak bir grubu yönetebilme becerisinin kazandırılması
-
EB506 Aile Danışmanlığı
Aile arasındaki etkileşim, aile yaşam örüntüsü, boşanma, yaşam olaylarının aile üzerindeki etkisi ve aile ile görüşme teknikleri.
- EB507 Kariyer Danışmanlığı
Meslek kavramı, mesleğin nitelikleri, meslek seçimi kuramları ve meslek seçimini etkileyen faktörler, mesleğe yöneltmenin önemi ve mesleğe yöneltme sırasında dikkat edilmesi gereken unsurlar.
- RPD508 Bilişsel Davranışçı Terapi
Psikoterapi nedir? Psikoterapinin tarihsel süreçleri içerisinde BDT’nin yeri. Ellis ve Beck’in psikoterapi kuramları, gelişim süreçleri. BDT nin yapısı: İlk seans ve diğer seanslar. BDT’de kullanılan teknikler.
- RPD509 Göç Psikolojisi
Göç nedir? Göç psikolojisinin kuramsal temelleri.Sosyal psikoloji kuramları açısından göç.Göçün psikolojik etkileri.Göçmenlerin psikolojik problemleri. Göçmenliğin olumsuz psikolojik etkileri ile başa çıkma. Ait Olma İhtiyacı, Yurt, Aile ve Etnik Grup kavramları, Kültürlenme, Benlik ve Sosyal Kimlik(ler), Önyargı ve Kalıpyargılar, Ayrımcılık ve Dışlama, Algılanan Yoksunluk, Öznel İyilik Hali (Mutluluk) ve Bireysel ve Kolektif Çözüm Stratejileri
- EB510 Çağdaş Psikolojik Danışma Kuramları
Çağdaş psikolojik danışma kuram ve yaklaşımları, bu kuram ve yaklaşımların temelini oluşturan kavramlar, ilke ve teknikler.
- EB511 Cinsel Sağlık Eğitimi
Toplumsal cinsiyet, cinsiyet kavramı, cinsel yolla bulaşan hastalıklar ve bu hastalıklardan korunma.
- EB512 Endüstride Psikolojik Danışma
Endüstri ortamında çalışanlar arasında çatışmaların çözümü, motivasyon ve personel seçimi.
- EB513 Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Etik
Psikolojik danışma ve rehberlik alanındaki etik ilkeler, genel uygulama standartları, danışan hakları ve psikolojik danışmanın sorumlulukları, yasal sorunlar.
-
EB514 Farklı Kültürlerde Psikolojik Danışma
Farklı kültürlerdeki bireylerin özelliklerinin tanımlanması, psikolojik danışma süreci içinde kültürel farklılıkların önemi.
- EB515 Çocuk ve Ergenlerde Davranışsal Sorunlar ve Başa Çıkma
Çocukluk dönemi sorunları, çocuklarla bireysel psikolojik danışma ve grupla psikolojik danışma becerileri.
- EB516 Rehberlik ve Psikolojik Danışmada Alan Çalışması
Okul öncesi, ilk ve orta öğretim okullarındaki eğitsel, mesleki, kişisel rehberlik etkinliklerinin incelenmesi, test ve test dışı tekniklerin uygulanması ve yorumlanması, çeşitli konularda grup rehberliği programlarının geliştirilerek uygulanması.
- EB517 Temel Psikolojik Danışma Becerileri
Psikolojik danışma ilkeleri, psikolojik danışma süreci ve evreleri, temel psikolojik danışma beceri ve teknikleri, bu temel beceri ve tekniklerin örnek uygulamaları.
- EB518 Krize Müdahale
Krizi ele alma beceri ve teknikleri. Eğitim ortamlarında kriz planı ve yönetimi. Özel kriz durumları ve destekleyicilerin korunması.
- EB519 Grup Rehberliği
Grup süreci ile bir gruba bilgi ve becerilerin kazandırılması için gereken teknik ve beceriler, grup rehberliği programlarının incelenmesi ve bir grup rehberliği programı geliştirme ve uygulama.
-
EB521 Gelişim ve Öğrenme
Eğitimin Psikolojik temelleri, insan gelişiminin çeşitli boyutları (bilişsel, sosyal, psikolojik, fiziksel, ahlaki)öğrenme kuramları, öğrenme süreci, öğrenmenin ilke ve teknikleri, öğrenmede bireysel farklılıklar, ergenlik psikolojisi, kişilik dinamiği, eğitim-öğretim etkinliklerinde öğrenme, motivasyon, pekiştireç, düşünme ve problem çözme, etkin çalışma becerileri.
- EB533 İnsan İlişkileri ve İletişim
Kişilerarası iletişimin tanımı; iletişim modeli, iletişim unsurları ve özellikleri, etkili dinleme ve geri bildirim, kişilerarası iletişimi engelleyen etkenler (kaynak, kanal, alıcı, vb.), iletişimi kolaylaştıran etkenler, duyguların iletişimde rolü ve kullanılması, iletişimde çatışma ve önlenmesi, öğrenci, öğretmen, veli iletişiminde dikkat edilmesi gereken önemli hususlar, iletişim uygulamaları.
- EB534 Yaşam Dönemleri ve Uyum Problemleri
Bebeklik, çocukluk, ergenlik, genç yetişkinlik, orta yaşlar ve yaşlılık gelişim dönemlerinin özellikleri, uyum problemleri ve bu problemlerle baş etme yolları.
- EB535 Bireyi Tanıma Teknikleri
Psikolojik testlere ilişkin temel kavram ve ilkeler, bireysel ve grup zeka testleri, başarı, yetenek ve kişilik testleri, ilgi envanterleri, bazı test ve envanterlerin uygulanması ve değerlendirilmesi. Görüşme, anket, bilgi toplama fişleri, işaretleme listeleri, zaman cetveli, otobiyografi gibi test dışı kendini anlatma teknikleri ile gözlem, derecelendirme ölçeği, sosyometri, kim bu gibi gözlemsel teknikler ve vak’a incelemesi, vak’a kaydı gibi durumsal testlerin geliştirilmesi, uygulanması, geçerlilik ve güvenirlikleri çalışmalarının yapılması.
- EB536 Rehberlik ve Psikolojik Danışma
Psikolojik danışma ve rehberliğe ilişkin temel kavram ve ilkeler, psikolojik danışma ve rehberliğin tarihçesi, alanı ve dalları, kullanılan araştırma ve değerlendirme yöntemleri, psikolojik danışma süreci, psikolojik danışma kuramları, psikolojik danışma ve rehberlikte etik ve yasal konular.
- Pozitif Psikoloji
Pozitif psikolojiye giriş, iyi oluş, güçlü yönler, yaşam anlamı, iyimserlik ve umut, psikolojik sağlamlık ve travma sonrası büyüme, öz-anlayış, affetme, şükran, akış, insan doğasına bakış, terapötik amaçlar ve terapötik ilişki, terapötik süreç, pozitif psikoloji müdahaleleri, pozitif eğitim, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde pozitif psikoloji, pozitif psikolojiyi değerlendirme,
-
EB800-851 Uzmanlık Alanı
Yüksek lisans öğrencilerine, yüksek lisans programı kapsamı dışında kalan konu ve özel ilgi alanlarına ilişkin ayrıntıları açıklamak amacına yönelik bir ders. Danışmanlar, yüksek lisans öğrencileri ile yüksek lisans çalışmalarına ilişkin sorunları tartışırlar ve onları belirli araştırma alanlarında yeni düşünceler üretebilecek şekilde yönlendirirler. Dersin temel amacı Eğitim Bilimleri alanındaki araştırmalara katkı yapmaktır.
- EB598 Yüksek Lisans Tezi
Öğrencinin özel ilgi alanına yönelik olarak seçilmiş, danışmanının denetiminde özgün bir projenin hazırlanıp tamamlanması.
- EB700-750 Seminer
Anabilim dalındaki çeşitli konularla ilgili bağımsız çalışma. Çalışmaların bölümde düzenlenen seminerde sunulması ve tartışılması.
- EB500 Araştırma Yöntemleri
Bilimsel araştırmalarda yöntem bilim, temel kavramlar ve paradigmalar (pozitivist-post modern), bilimsel araştırma probleminin fark edilmesi ve tanımlanması, nicel ve nitel araştırma türleri; ver toplama yöntem ve teknikleri, ölçek türleri ve ölçek geliştirme yaklaşımları, geçerlik ve güvenirlik sağlama, evren ve örneklem belirleme; veri çeşitleme ve çözümleme teknikleri, işlenmiş verilerin yorumu tartışılması ve yargı çıkarma, bilimsel araştırma öneri ve raporlarının hazırlanması; bilim etiği, kaynak kullanma ve kaynak gösterme; I. ve II. Derece kaynakların gösterilmesi.