Rehberlik ve Piskolojik Danışmanlık
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Doktora Programının amacı, klinik ve akademik ortamlarda çalışabilecek araştırmacı, uygulayıcı psikolojik danışman ve psikolojik danışman eğitimcisi yetiştirmektir. Ayrıca Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanında yapılacak araştırmalarla bölgeye ve ülkeye katkıda bulunmaktır. Böylelikle alanda hizmet veren psikolojik danışmanların alana ilişkin güncel araştırmaları takip edebilmeleri, kendilerini geliştirmeleri sağlanmaktadır. Programın bir diğer amacı da son yıllarda hızla atan psikolojik danışman ve öğretim elemanı ihtiyacını karşılamaktır. Bu şekilde program bünyesinde araştırmacıların yapacakları araştırmalarla hem bölgeye hem de ülkeye katkıda bulunulacaktır.
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Ana Bilim Dalı Başkanı: Doç. Dr. Ali ÇEKİÇ
Ana Bilim Dalı Sekreteri: Murat BOZKURT
Bilgi ve Diğer Sorularınız İçin Tel: 0 342 360 12 00 / Dahili: 2771
E-posta:
Eğitim bilimleri Bölümü çatısı altında yer alan Rehberlik Psikolojik Danışmanlık Doktora Programında yer alan dersler ve içerikleri aşağıda gösterilmiştir.
REHBERLİK ve PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK DOKTORA PROGRAMI KATALOĞU
Ders adı Kredi AKTS
Seçmeli Ders 3 10
Seçmeli Ders 3 10
Seçmeli Ders 3 10
Seçmeli Ders 3 10
Seçmeli Ders 3 10
Seçmeli Ders 3 10
Seçmeli Ders 3 10
Seçmeli Ders 3 10
EB900-951 Uzmanlık Alanı 0 10
EB698 Doktora Tezi 0 20
Ders kodu Ders adı Kredi AKTS
EB666 Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Güncel Konular 3 10
EB669 Çocuk ve Ergenlerde Davranış Bozuklukları 3 10
EB671 Psikolojik Ölçme Aracı Geliştirme 3 10
EB672 Bilgisayar Destekli İstatistik Uygulamaları 3 10
EB674 Grupla Psikolojik Danışma Uygulaması 3 10
RPD675 Göç Psikolojisi 3 10
EB698 Doktora Tezi 0 20
EB900 Uzmanlık 0 10
EB952 Seminer 0 10
EB665 Bilişsel Davranışçı Terapiler 3 10
EB667 Aile ve Evlilik Danışmanlığı 3 10
EB668 Psikolojik Danışmada Çağdaş Yaklaşımlar 3 10
EB670 Nitel Araştırma Yöntemleri 3 10
EB673 Kariyer Danışmanlığı ve Uygulaması 3 10
RPD675 Göç Psikolojisi 3 10
RPD676 Çevrimiçi Psikolojik Danışma: Kuram ve Uygulama 3 10
RPD677 Pozitif Psikoloji 3 10
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin İçeriği |
Kredi |
AKTS |
EB665 |
Bilişsel Davranışçı Terapiler |
Bilişsel-Davranışçı Terapilerin gelişimi ve günümüzdeki durumu, bilişsel davranışçı formülasyon, bilişsel davranışçı tedavi modellerinin uygulaması ve teorisi konusunda eğitim verme. Bu yaklaşım yoluyla değerlendirme, müdahale ve kendini yönetme stratejilerinin vurgulanması. İnsanın problemlerine bilişsel davranışçı tekniklerin uygulanması. |
(3-0)3 |
10 |
EB666 |
Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Güncel Konular |
Ders aşağıda belirtilen temalarda, ilgili literatürden (süreli yayınlar ağırlıklı) öğrencilerin belirlediği konularda hazırladıkları sunuların incelenmesi, tartışılması ve değerlendirilmesine yönelik etkinlikleri içerir. Psikolojik danışma ve rehberlikte güncel konular, eğilimler, sorunlar. Danışmanlıkta yer alan profesyonel roller. Psikolojik danışma ve rehberlikte eğitim ve süpervizyon. Psikolojik danışma ve rehberlikte araştırma ve değerlendirme. Psikolojik danışma ve rehberlikte konsültasyon (müşavirlik) Psikolojik danışma ve rehberlik anlayışında uluslar arası bakış açıları.. Çeşitlilik ve çok kültürlü psikolojik danışma (ırk, etnisite, cinsiyet, fiziksel ya da zihinsel yetersizlikler, göçmenlik). PDR uygulamalarında etik ve yasal konular. Zor danışanlarla psikolojik danışma. |
(3-0)3 |
10 |
EB667 |
Aile ve Evlilik Danışmanlığı |
Dünyada ve Türkiye’de aile ve evlilik danışması, evlilik ve aile danışmasındaki araştırma metodları, evlilik ve aile danışmasındaki yenilikçi yaklaşımlar, evlilik ve aile danışmasının analizi, evlilik ve aile danışmasına dayalı bilişsel davranışçı ve gerçeklik terapisi, evlilik ve aile danışmasındaki değerlendirme, vaka formülasyonu ve evlilik ve aile danışmasındaki kavramlaştırmalar.
|
(3-0)3 |
10 |
EB668 |
Psikolojik Danışmada Çağdaş Yaklaşımlar
|
Öğrencilerin psikolojik danışmada yeni akımlar hakkında bilgilenmelerini sağlamak.
|
(3-0)3 |
10 |
EB669 |
Çocuk ve Ergenlerde Davranış Bozuklukları |
Öğrencilerin çocukluk ve ergenlik döneminde görülen psikolojik bozuklar hakkında bilgilenmelerini sağlamak.
|
(3-0)3 |
10 |
EB670 |
Nitel Araştırma Yöntemleri |
Gözlem, vaka analizi, içerik analizi gibi nitel araştırmanın yöntem ve teknikler, bilgilerin toplanması, kullanılması ve rapor yazma süreci.
|
(3-0)3 |
10 |
EB671 |
Psikolojik Ölçme Aracı Geliştirme
|
Psikolojik değerlendirme sürecinde kullanılan kişilik testleri, ilgi envanterleri ve anketler gibi ölçme araçların geliştirilmesi.
|
(3-0)3 |
10 |
EB672 |
İleri İstatistik Uygulamaları |
Bu derste, öğrencilere eğitimle ilgili araştırmalar için gerekli istatistiksel kavramlar ve teknikler konusunda kapsamlı bilgiler sunulur.
|
(3-0)3 |
10 |
EB673 |
Kariyer Danışmanlığı Uygulaması
|
Meslek danışmanlığı ile ilgili temel kavram ve ilkeler, hedefler, teknikler, teoriler. Meslek danışmanlığında kullanılan ölçme araçları. Mesleki testleri uygulama
|
(3-0)3 |
10 |
RPD675 | Göç Psikolojisi | Göç nedir? Göç psikolojisinin kuramsal temelleri.Sosyal psikoloji kuramları açısından göç.Göçün psikolojik etkileri.Göçmenlerin psikolojik problemleri. Göçmenliğin olumsuz psikolojik etkileri ile başa çıkma. Ait Olma İhtiyacı, Yurt, Aile ve Etnik Grup kavramları, Kültürlenme, Benlik ve Sosyal Kimlik(ler), Önyargı ve Kalıpyargılar, Ayrımcılık ve Dışlama, Algılanan Yoksunluk, Öznel İyilik Hali (Mutluluk) ve Bireysel ve Kolektif Çözüm Stratejileri | (3-0)3 | 10 |
RPD676 | Çevrimiçi Psikolojik Danışma: Kuram ve Uygulama |
Çevrimiçi psikolojik danışmada temel kavramlar Çevrimiçi psikolojik danışmanın gerekli olduğu durumlar Çevrimiçi psikolojik danışmanın tarihçesi Çevrimiçi psikolojik danışmayı yüz yüze psikolojik danışmaya entegre etmek Çevrimiçi psikolojik danışmada karşılaşılan zorluklar Çevrimiçi psikolojik danışmada güncel kuramlar Çevrimiçi psikolojik danışmada güncel uygulamalar Çevrimiçi psikolojik danışma hizmetinde kullanılabilecek dijital araçlar ve uygulamalar |
(3-0)3 | 10 |
RPD677 | Pozitif Psikoloji | Pozitif psikolojiye giriş, iyi oluş, güçlü yönler, yaşam anlamı, iyimserlik ve umut, psikolojik sağlamlık ve travma sonrası büyüme, öz-anlayış, affetme, şükran, akış, insan doğasına bakış, terapötik amaçlar ve terapötik ilişki, terapötik süreç, pozitif psikoloji müdahaleleri, pozitif eğitim, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde pozitif psikoloji, pozitif psikolojiyi değerlendirme | (3-0)3 | 10 |
EB674 |
İleri Grupla Psikolojik Danışma Uygulaması |
Bu derste öğrencilerin 14 grup oturumunu (küçük eğitimsel, ya da kişisel gelişim grubunu) yürütebilmesi hedeflenmektedir.
|
(3-0)3 |
10 |
RPD675 | Göç Psikolojisi | Göç nedir? Göç psikolojisinin kuramsal temelleri.Sosyal psikoloji kuramları açısından göç.Göçün psikolojik etkileri.Göçmenlerin psikolojik problemleri. Göçmenliğin olumsuz psikolojik etkileri ile başa çıkma. Ait Olma İhtiyacı, Yurt, Aile ve Etnik Grup kavramları, Kültürlenme, Benlik ve Sosyal Kimlik(ler), Önyargı ve Kalıpyargılar, Ayrımcılık ve Dışlama, Algılanan Yoksunluk, Öznel İyilik Hali (Mutluluk) ve Bireysel ve Kolektif Çözüm Stratejileri | (3-0)3 | 10 |
EB675 |
Çocuk Ve Ergenlerde Bilişsel Davranışçı Terapi |
Çocuk ve Ergenlerde Bilişsel Davranışçı Terapi dersi, bu alanda çalışan ruh sağlığı profesyonellerine BDT’nin temel yapısı ve isleyişini, terapide kullanılan yöntemleri, çocuklar ve ergenlerle BDT çalışırken karşılaşılan güçlükleri ele almak üzere amaçlanmıştır. Kuramsal bir alt yapıyla beraber, değerlendirme, vaka formülasyonu, en çok kullanılan BDT teknikleri ile bilgi ve beceri kazandırmayı hedeflemektedir |
(3-0)3 |
10 |
EB676 |
İleri Psikolojik Danışma Uygulaması |
Bu derste uygulamalı olarak terapötik yaklaşımların genel özelliklerini kavrayabilme, terapötik yaklaşımları kullanabilme becerisi kazandırma, terapötik koşulları sağlayabilme, psikolojik danışma sürecinde güven ilişkisi kurabilme ve psikolojik danışma sürecini başlatma ve bitirme kurallarını uygulayabilme, gerçek danışanlarla psikolojik danışma uygulamaları yürütebilmeyi hedeflemektedir. |
(3-0)3 |
10 |
EB677 |
Kısa Süreli Psikolojik Danışma Uygulaması |
Dersin genel amacı, öğrencilerin kısa süreli çözüm odaklı yaklaşımın teorik temelleri ve ilkelerine dayalı bir danışma süreci yürütebilmesi için gerekli olan bilgi ve beceriler konusunda öğrencileri kapsamlı bir şekilde bilgilendirmek ve süreç boyunca onlara süpervizyon sağlamaktır. |
(3-0)3 |
10 |
EB678 |
Aile Ve Evlilik Danışmanlığı Uygulaması |
Bu dersin amacı aile ve evlilik terapisindeki uygulamaları ve yöntemleri tanıtmaktır. Bu dersin içeriği şu konulardan oluşmaktadır; Aile ve evlilik danışması ve yardım becerileri, aile ve evlilik danışması ve temel terapötik becerileri , aile ve evlilik danışma süreci ve olası problemleri , aile ve evlilik danışması ve müdahale stratejileri, aile ve evlilik danışmanının danışma sürecini başlatma, geliştirme ve bitirme, özetleme. Aile ve evlilik ile ilgili psikolojik danışma sürecine ilişkin temel kuralları ve danışma yönetimi becerileri, bir psikolojik danışma grubunu oluşturma , planlama ve yönetme gibi. |
(3-0)3 |
10 |
EB679 |
Psikolojik Danışmada Süpervizyon |
Psikolojik danışmada süpervizyon sürecinin etkili bir şekilde yürütülmesi için süpervizyon kuramları ve modelleri; müdahaleleri; yöntemleri ve teknikleri; süpervizyon süreci; süpervizyon ilişkisi; süpervizörün ve süpervizyon alan uygulayıcı ya da öğrencilerin rol ve sorumlulukları; süpervizyonda etik ve yasal konular; süpervizyonda ölçme ve değerlendirme; süpervizyon alanındaki süreç ve sonuç araştırmaları konularında gerekli olan bilgi ve beceriler konusunda öğrencileri kapsamlı şekilde bilgilendirmeyi amaçlayan bir derstir. |
(3-0)3 |
10 |
EB680 |
Gelişim Ve Öğrenme |
Bu dersin sonunda öğrenciler; gelişim ve öğrenme kuramlarının ilkelerinden kendi alanlarının planlama, uygulama ve değerlendirme etkinliklerinde etkili bir biçimde yararlanabileceklerdir. |
(3-0)3 |
10 |
EB900 |
Uzmanlık Alanı Dersi |
Öğrencinin tez danışmanı tarafından belirlenen konular. |
(3-0)0 |
10 |
EB698 |
Doktora Tezi |
Doktora tezi bir öğretim üyesinin danışmanlığında teorik ve uygulamalı derslerin tamamlanmasından sonra öğrencini bağımsız bir çalışma yürütebilmesini içerir. Bu nedenle tez çalışması süresince öğrenci literatür tarama, veri toplama ve değerlendirme, analiz yapma ve sonuçlarını yazılı olarak sunmaya yönelik olarak danışmanının gözetiminde çalışmalar yapar. |
(3-0)0 |
20 |
EB952 |
Seminer Dersi |
Yüksek lisans eğitiminin ikinci yarısında danışman öğretim üyesinin denetiminde çalışmak istediği konuya yönelik olarak literatür çalışması, veri toplama, derleme, analiz etme ve sonuçları raporlayarak sunmayı kapsayan faaliyetlerden oluşur. |
(3-0)0 |
0 |